الجمعة، 21 فبراير 2014

حاجة لله

التدوينة الثالثة من ايفنت ( حملة التدوين ) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ا : و النبى يا ابلة حاجة لله
     و النبى يا ابلة

ب :معاك ايه اشتريه ؟

ا : ازاى ؟

ب : يعنى معاك مناديل أو لبان أو أى حاجة اشتريها منك

ا : ممعاييش

ب : طيب و انا مش هديك فلوس كدة ، لومعاك حاجة كنت اشتريتها منك

ا : طيب ليه ؟

ب : علشان التسول مش حاجة حلوة ، دى عادة وحشة ، بيع أى حاجة و أنا اشتريها منك ( بضعف ) التمن ، لكن التسول غلط

ا : طيب أنا معايا جنيه ، أروح اشترى مناديل من البقال و تشتريه منى ؟

ب : موافقة

ا : بس تقفى تستنينى ، ولا هتمشى ؟

ب : واقفة مستنياك

ا : بجد ؟

ب : والله هستناك هنا فى الحتة دى

ا ( بعد شراء المناديل ) : اشتريه بقا منى

ب : و آآآآدى تمن العلبة مرتين

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

دة كان الحوار اللى دار بينى و بين أول طفل شوارع إتبعت معاه الموضوع دة ( و بالصدفة البحتة ) مكنتش مرتبة ان دة يحصل بس رد فعل الولد خلى الموضوع يوصل لكدة لما راح يشترى المناديل .....
و اتبعت الموضوع دة مع أكتر من طفل بعد كدة و كلهم بلا استثناء راحوا اشتروا المناديل بعد ما أكدوا عليا متحركش من مكانى ^___^

هناك تعليقان (2):

رحاب صالح يقول...

فكرة حلوة اووي

Alzhraa_Mustafa يقول...

الموضوع عجبنى جداا
كتيير اوى بنتدايق من المتسولين بس خطوه رائعه وايجابيه زى اللى انتى عملتيها كتير مبناخدش بالنا منها انا بجد بشكرك على الفكره . هعملها باذن الله