الأربعاء، 3 أكتوبر 2012

حب من طرف تالت

طبعا كل دولة ومنطقة وليها ثقافتها وفنها المشهورة بيه ومسلسلاتها المعروفة بطابع معين ..

يعنى مثلا الدراما الخليجية معروفة بالنكد من اول لاخر حلقة وليها زبونها بردو :)  و دايما بتتصور فى القصور ( هو مستوى معيشتهم كدة)

الدراما الهندية معروفة بالخيال المحدود و التقليد والابطال كلهم يطلعوا اخوات فى الاخر بعد التنطيط فوق العربيات والزحف تحت العجل .

اما المكسيكى بقا كل قضيته فى مسلسلاته هى البنت الجميلة اللى بيتخانق عليها شباب الحتة والحتت المجاورة و تقوم ضاربة الفستان الشفتشى ورايحة الجامعة على اساس ان دة اليونيفورم *_^ ( ماهو المشاهدين عندهم مبياخدوش بالهم)

الدراما التركى بصراحة معرفتش امسك عليها حاجة لانها متنوعة ومش حاصرة نفسها فى قصص واحدة وحياتهم بسيطة زيينا هما بس منفتحين شويتين , تلاتة , اربعة عادى ميجراش حاجة احنا اخوات

اما الدراما الكورى اكتشفت فيها اكتشاف مكنتش مكتشفاه قبل كدة , اكتشفت انها بتتمحور كلها فى الحب من طرف تالت ,

اتنين يحبوا واحدة

و الواحدة بتحب واحد منهم بس حبهم شبه مستحيل و فى صعوبات كتير تعوق الحب دة

والواحد اللى هى بتحبه فى واحدة تانية بتحبه بس الشهادة لله هو بيحبها زى اخته

والاخ الفردانى اللى بيحب البطلة طبيعى جدا ان قلبه يتكسر طول المسلسل

تقريبا ان المؤلف واحد و الممثلين واحد ( طبعا لانهم اصلا شبه بعض)

و المخرج ( يونج) هو واحد بردو

والمشاهدين دايما واحد

و انا بقا دايما متعاطفة مع الطرف التالت ومتشحتفة عليه بالرغم من ان المسلسل دايما بينتهى نهاية الافلام العربى القديمة

و الطرف التالت فجأة بيتقبل الوضع و بيلبسهم الدبل و يشيل لهم العيال وهو فرحان

يا خسارة شحتفتى عليك







 

ليست هناك تعليقات: